هورمون سرکوبگر میل به شکر و نوشیدنیهای الکلی

 24 دسامبر 2015- بر اساس دو مطالعه ی جدید که در مجله ی Cell Metabolismمنتشر شده است اگر احساس می کنید چشمتان از خوردن شیرینی  یا الکل  سیر شده است،  احتمالاً کبد شما این دستور  را صادر کرده است.

 یک هورمون کبدی به ما می گوید چه موقع خوردن غذاهای شیرین را متوقف کنیم، از پنجاه سال پیش دانشمندان از نقش کبد در تنظیم مصرف غذا و ترجیحات غذایی اطلاع داشتند. مطالعه ی قبلی نشان داد که هورمون FGF21(fibroblast growth factor 21)، هورمون مشتق شده از کبد، در این مسئله  نقش دارد. تغییر در توالی  ژن FGF21می تواند بر علاقه ی انسان  به ماکرونوترینت های تاثیر گذارد.

 حال دو مطالعه ی جدید از نحوه ی عملکرد هورمون FGF21پرده برداشتند. دو محقق بنام های Matthew Potthoffاز دانشگاه Iowaو Matthew Gillumاز دانشگاه کوپنهاگ در یک تحقیق به بررسی عملکرد FGF21پرداختند. برای این کار آنها به بررسی نقش FGF21در تنظیم  اولویت ها و ترجیحات غذایی افراد پرداختند.

FGF21با تأثیر بر سیستم عصبی مرکزی رفتار فرد را در تمایل به خوردن قند و الکل تنظیم می کند. آنها آزمایشات خود را بروی  موشها انجام داده و مشاهده کردند که کبد در پاسخ به مصرف شکر به هورمون FGF21را تولید می کند، سپس این هورمون  وارد جریان خون شده  و بطور انتخابی اشتها برای مصرف  شکر را از طریق اثر بر هیپوتالاموس(بخشی از مغز که مصرف غذا و هموستازی انرژی راتنظیم  می کند) سرکوب می نماید.

 در همین حال ، در دانشگاه  تگزاس محققان به سرپرستی Steven Kliewerو David Mangelsdorfبه بررسی FGF21در موشها و میمون ها پرداختند. هنگامیکه یک دوز واحد از آب شیرین به میمون ها داده شد، حیوان تمایل خود را به خوردن مجدد آن از دست داد. همین آزمایش در مورد الکل نیز انجام گردید و نتایج مشابهی بدست آمد. این آزمایشات با اسیدهای چرب و طعم تلخ تکرار شد، اما مشخص گردید FGF21تأثیری بر پاسخ حیوان به خوردن مجدد این مواد ندارد.

 نتایج این دو تحقیق همراه با مطالعات ژنتیکی در انسان که نشان دهنده ی ارتباط FGF21با اولویت مواد مغذی است، نشان داد که FGF21می تواند بروی رفتارهای تغذیه ای از طریق عمل برسیستم  اعصاب مرکزی تأثیر گذارد. این شواهد نشان می دهد  کنترل اشتها مسئله ای است که به کل بدن مربوط می شود.

علت وجود FGF21هنوز کاملاً مشخص نیست، اما ممکن است برای بهبود کیفیت مواد غذایی یا حفاظت  از بدن در برابر مصرف زیاد الکل یا قند باشد زیرا قند می تواند  به اتانل تخمیر شود.

اما  هر دو مطالعه  نشان می دهند FGF21از خوردن بیش از حد طبیعی  قند جلوگیری می کند. محققان  می گویند: تحقیقات بیشتری برای استفاده از FGF21برای مهار چاقی و درمان  دیابت  نوع 2 باید  انجام شود.

 با این حال Kliewerمی گوید: درحالیکه  درنگاه اول به نظر می رسد که مسیر تنظیمی  FGF21می تواند نوش دارویی  برای مهار مصرف قند و الکل باشد اما باید متوجه باشیم که این رفتارهای پاداش با خلق وخوی افراد گره خورده اند بنابراین مطالعات دیگری برای بررسی نقش FGF21بر افسردگی باید  انجام شود.

دکتر Potthoffمی گوید: هورمونهای دیگری نیز ممکن است در بدن باشند که در تنظیم  اشتها برای سایر مواد مغذی خاص مانند چربیها یا پروتئین ها نقش داشته باشند و اگر وجود چنین هورمونهایی اثبات شود، چگونگی اندرکنش سیگنالهای آنها برای تنظیم سنجش عصبی درشت مغذیهای مختلف، باید مورد بررسی  قرار گیرد.

منبع:

www.medicalnewstoday.com/articles/304392.php